سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقرآن امام علی علیه السلام آموزش و پرورش شهرستان استهبان
آغاز سال تحصیلی 89-90

پیام مدیر آموزش و پرورش شهرستان قرآنی استهبان به مناسبت شروع سال تحصیلی 89- 90

 

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

ضمن عرض تبریک آغاز تقارن بهار تعلیم و تربیت با هفته دفاع مقدس به فرهنگیان گرامی و دانش آموزان عزیز و دلاورمردان هشت سال دفاع مقدس ، در سالی که به ابتکار رهبر انقلاب اسلامی با عنوان همت مضاعف و کار مضاعف مزین گردیده است ان شاءالله معلمین بزرگوار و دانش آموزان محترم تلاش و کوشش خود را در زمینه تعلیم و تربیت به کار بندند تا شاهد شکوفایی استعدادهای درخشان آینده سازان مملکت اسلامی و پیشرفت و توسعه میهن عزیزمان باشیم .

با عنایت به اینکه آینده هر جامعه در گرو تعلیم و تربیت صحیح جوانان رشید ، کارآمد و مثبت آن جامعه است و با توجه به توطئه های مکرر دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی برای تأثیر گذاری بر فرهنگ جامعه و تلاش در جدا نمودن نسل سوم انقلاب از اعتقادات و ارزشهای دینی بر همه ی فرهنگیان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت لازم است که نسبت به روشنگری افکار دانش آموزان و پاسخ به شبهات آنان کوتاهی ننمایند و تهدیدات دشمن را به فرصتی برای نیل به اهداف انقلاب اسلامی تبدیل نمایند.

سال جدید را در حالی آغاز می کنیم که دستگاه عظیم آموزش و پرورش بر اساس برنامه توسعه پنجم در انتظار تحولات بنیادین و چشمگیری به سر می برد که همفکری ، همیاری و همکاری فرهنگیان عزیز در جهت تحقق اهداف را می طلبد . نوع احساس معلم در اولین روز مهرماه به میزان و درجه علاقه و عشق او به کار و حرفه ی معلمی بستگی دارد کسی که به کارش عشق می ورزد در اولین روز مهرماه و در راه مدرسه مانند کسی است که به دیدار معشوق می رود ، خوشحال و شادمان و در عین حال نگران و مضطرب از اینکه آیا می تواند از عهده مسوولیتش بر آید یا نه ؟

شادی بچه ها ، بی قراری و اضطراب آنها برای ورود به کلاسها و لباس های نو و تمیزی که بر تن دارند، همه حکایت مسرت بخشی دارد که بی تردید بر معلم علاقه مند بیشترین تأثیر را خواهد گذاشت . اما اگر همه این شادی ها با برنامه ریزی صحیح تؤام شود مسلماً این شوق صد چندان خواهد شد . از درگاه خداوند متعال توفیق خدمت و موفقیت هرچه بیشتر شما عزیزان در راستای تحقق آرمانهای حضرت امام راحل (رة) با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری خواستاریم.

  محمد مفتاح

مدیر آموزش و پرورش شهرستان قرآنی استهبان


|+| ????? ??? ???? مدیر وبلاگ ?? چهارشنبه 89/6/31 ???? 10:30 صبح | نظر

هفته دفاع مقدس گرامی باد

باسم ربّ الشهدا و الصدیقین

چه خوش است صوت قرآن زتو دلربا شنیدن      به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن

آن روز که آتش جنگ تحمیلی مردان را از نامردان جدا کرد ، جوانان این مرزو بوم ، کوچ عاشقانه خود در رقص شعله ها آغاز کردند و همگی شتابناک و بی بازگشت ، خود را به کاروان عاشورای شصت و یک هجری رساندند و بار دیگر برای دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی رشادت های عباس ، قاسم و علی اکبر را به نمایش گذاشتند و مصداق زیبایی شدند برای « قُل اَیُّ اَکبَرُ شهادَةً قُل ِ اللهُ شهیدُ بینی وَ بَینَکُم» (سوره انعام /آیه 19)

فرزندان خمینی (ره) هشت سال در اوج غربت و مظلومیت جنگیدند و بوسه ی نازنین رهبر ، همچون ستاره ای بر بازوانشان درخشید . آنان به راستی غواص دریای معرفت الله بودند که در آخرین لحظات زندگی ، سبوی عشق خداوندی سر کشیدند و پیامی به وسعت تاریخ برای روزگاران به یادگار گذاشتند تا آیندگان پیشینه ی پر افتخار خود را با غرور و سربلندی تکرار کنند و این خون نامه ، سندی باشد برای رسوایی دشمنان و قضاوت آزاد اندیشان .

... و تو ای ساغر نوش حقیقت ، گرچه دیروز نبودی که ببینی ، پروانه ها چگونه آخرین نفس های خود را تقدیم شمع کردند ، امروز بشنو پیامشان را که چگونه برای من و تو مرز مرگ و زندگی را با عشق از میان بر می دارند و هستی و جاودانگی را در عشق و عرفان خلاصه می کنند.

پس از اینکه استهبان به عنوان شهرستان قرآنی مطرح گردید ، برآن شدیم تا ما نیز در این زمینه گامی برداریم به همین منظور به سراغ کسانی رفتیم که پیروی از قرآن و اخلاص در عمل را با نثار جانشان به اثبات رسانده اند، گلگون کفنانی که  حضرت امام خمینی (ره) خواندن وصیت نامه آنها را و به تبع عمل به آن را برابر با پنجاه سال عبادت دانستند و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند : زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان کمتر از شهادت نیست

     در یک نگاه اجمالی به وصایای شهدا ، مشخص گردید که اکثر شهدا طلیعه وصیت شان را با آیه ای از قرآن آغاز نموده اند و در متن آن نیز به اهمیت قرآن پرداخته اند ، مجموعه حاضر شامل برگزیده وصیت نامه شهدا ی شهرستان استهبان در ارتباط با قرآن می باشد که از کتاب زمزم عشق که حاوی وصیت نامه شهدای شهرستان استهبان می باشد استخراج گردید.امید که باعث رضایت و خوشنودی شهدای عزیزمان گردد.   

      وظایف سنگینی بر دوش من و شما که خود را پیرو قرآن می دانیم نهاده شده است. (شهیدعزیز حسن اجرا)

همیشه به فکر خداوقرآن باشید که(اَلا بِذِکْراللهِ تَطْمَئِنُّ القُلوب) یاد خدا آرام بخش دلهای مؤمنین است .(شهید عزیز محسن احمدپناه) 

ادامه مطلب...

|+| ????? ??? ???? مدیر وبلاگ ?? چهارشنبه 89/6/31 ???? 9:26 صبح | نظر

انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون
قرآن شناسی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

واقعیت تلخ این است که قرآن هنوز در جامعه ما یک امر عمومی نشده است، همه به قرآن عشق می‏ورزند و احترام می‏کنند، اما عده کمی همواره آن را تلاوت و عده کمتری در آن تدبر می‏کنند.1
ما باید قبول کنیم که ملت ما در نیم قرن پیش از پیروزی انقلاب، که واقعاً مدت کمی نیست، روز به روز از قرآن فاصله گرفته و دور شده است.2
نپرداختن به حفظ قرآن در حال حاضر واقعاً نقیصه‏ای در حوزه‏های ما به شمار می‏آید. در بعضی از حوزه‏های اهل سنت ـ همان طور که مسبوق است ـ از بدو ورود حفظ قرآن جزو شرایط است. در دیگر حوزه‏ها نیز اگر شرط، حفظ قرآن نباشد، ولی بدان تشویق می‏شود. غالب علمای اهل سنت با قرآن انس زیادتری دارند، در حالی که ما در حوزه‏های خودمان، شاهد طلبه‏هایی هستیم که مقداری هم درس خوانده‏اند، لیکن هنوز بر سر همین قرائت رایج قرآن که ما با آن انس داریم تسلط ندارند، یعنی هنوز در تلاوتشان اشکالاتی وجود دارد.3
در گذشته اگر کسی می‏خواست در حوزه مقام علمی پیدا کند بایستی به تفسیر نمی‏پرداخت. یک ملای محترم عالمی فرضاً اهل تفسیر باشد، مردم از تفسیر او استفاده کنند، بعد برای خاطر آنکه این درس موجب نشود او به بی‏سوادی شهره بشود، این درس را ترک کند. شما را به خدا این فاجعه نیست؟4
این انزوای قرآن در حوزه‏های علمیه و عدم انس ما با قرآن برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم درست خواهد کرد و به ما تنگ‏نظری خواهد داد. من یک وقت در سال‏های قبل از انقلاب در مشهد در درس تفسیر به طلبه‏ها می‏گفتم که ما از اول «بدان ایدک الله» تا زمانی که ورقه اجتهادمان را می‏گیریم، حتی یکبار به قرآن مراجعه نکنیم. یعنی وضع درسی ما این طور است که اگر طلبه‏ای از ابتدا حتی یکبار به قرآن مراجعه نکند می‏تواند همین رشته ما را از اول تا آخر سیر کند و مجتهد بشود! چرا؟ چون درس ما اصلاً از قرآن عبور نمی‏کند. متأسفانه حال هم که نگاه می‏کنم می‏بینیم همان طور است...قرآن در حوزه‏های ما منزوی است.5
عزیزان من، ما هنوز در اول راهیم. ما شصت میلیون جمعیتیم؛ ببینید تعداد کسانی که در این شصت میلیون با قرآن آشنا هستند، چقدر است. فرض کنیم از این شصت میلیون، ده میلیون کسانی باشند که به هر دلیلی، چه به دلیل سنی و چه غیر آن، نتوانند با قرآن آشنا بشوند، پنجاه میلیون می‏ماند. تعداد آشنایان با قرآن از حد معقول ـ یعنی از پنجاه میلیون ـ کمتر است، ما عقبیم؛ این فاصله را باید پر کنیم.6 ادامه مطلب...

|+| ????? ??? ???? مدیر وبلاگ ?? پنج شنبه 89/6/25 ???? 10:10 صبح | نظر

آیات موضوعی قرآن

آیه اُخُوّت

إنَّمَا المؤمِنونَ إخوَهٌ فَاَصلِحوا بَینَ أَخَوَیکُم وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمون(سوره حجرات / آیه 10)

در حقیقت ، مؤمنان با هم برادرند . پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا بترسید ! امید که مورد رحمت قرار گیرید.

 

 آیه اُذُن/آیه تصدیق

وَمِنهُم الَّذینَ یُؤْذونَ النَّبِیَّ وَ یَقولونَ هُوَ أُذُنٌ خَیرٍ لَکُم یُؤْمِنُ بِاللهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤمنینَ وَرَحْمَهٌ لِلَّذینَ آمَنوا مِنْکُم وَالَّذینَ یُؤْذونَ رَسول الله ِ لَهُم عَذابٌ أَلیمٌ ( سوره توبه / آیه 61)

و کسانی از میان ایشان هستند که پیامبر را آزار می دهند و می گویند « او زود باور است » بگو: «زود باوری من به سود شماست » به خدا ایمان دارد و [سخن ] مؤمنان را باور می کند ، و رحمتی است برای کسانی از شما که ایمان آورده اند . و کسانی که فرستاده خدا را آزار دهند ، عذابی دردناک خواهند داشت.

 

 آیه اذنِ جهاد

أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا وَإِنَّ اللهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ( سوره حج /آیه 39)

به کسانی که به سبب ستمی که به آنان شده ، [با دشمن ] می جنگند، اجازه [جهاد] داده شده است و البته خدا بر یاری آنان سخت تواناست.

 آیه اُذُنٌ واعیه

لِنَجعَلَها لَکُمْ تَذْکِرهً وَ تَعِیَها أُذُنٌ واعِیَهٌ (سوره حاقه /آیه 12)

تا آن را [مایه ] یادآوری شما قرار دهیم و گوش های شنوا آن را نگه دارد.

 

توضیحات: آیه 12 سوره حاقه را بعضی آیه اذن واعیه نامیده اند . «وعی» بر وزن وحی است . یعنی فرا گرفتن . علاوه بر مفسران شیعه ( شیخ طوسی ، شیخ طبرسی ، شیخ ابوالفتح ) بعضی از مفسرین اهل سنت از جمله میبدی ، زمشخری ، قربطی و فخر رازی این حدیث را نقل کرده اند که پس از نزول این آیه حضرت رسول اکرم (ص) خطاب به امیر المؤمنین ، حضرت علی (ع) فرمودند : ای علی از خدا خواسته ام که گوش تو را واعیه [فراگیرنده ] گرداند و علی (ع) گفت : پس از آن چیزی را فراموش نکردم و سزاوار هم نبود که فراموش کنم ( قرآن با توضیحات خرمشاهی ، ص 567)

منبع : کتاب فرهنگنامه موضوعی قرآن کریم ، به اهتمام دکتر احمد خاتمی


|+| ????? ??? ???? مدیر وبلاگ ?? دوشنبه 89/6/22 ???? 9:49 صبح | نظر

یا علی (ع)

با نهج البلاغه بیشتر آشنا شویم

زندگی در باشکوهترین دوره تاریخ کشورمان ، یعنی دوران شکوهمند انقلاب اسلامی ،خوشبختی بزرگی است که نصیب شما نوجوانان عزیز شده است .و بی تردید، نوجوان دانش آموز و در س خوانده ای که در چنین دوران پر شکوهی زندگی می کند ،کمترممکن است که بانام نهج البلاغه آشنا نشده باشد .
با این حال ، برای آشنایی شما ، بهتر است به چند نکته اشاره شود : نهج البلاغه که نشانگر گوشه ای از اندیشه بلند و آسمانی حضرت علی (ع) است ، از یکهزار سال پیش ، به صورت کتابی جاودانه در اختیار جهان و جهانیان قرار گرفته ودنیا را با تحسین و حیرت روبرو کرده است .این کتاب مجموعه ای از گفتار ها ، پند و اندرزها ، نامه ها و نوشته ها ، سخنان کوتاه و پر مغز آن امام بزرگوار است ، که توسط دانشمند برجسته اسلامی « سید رضی » در پایان قرن چهارم و آغاز قرن پنجم هجری گردآوری شده است .
سید رضی سخنان والا و نوشته های بی همتا ی امام علی (ع) را در کتاب نهج البلاغه ، به سه بخش اصلی تقسیم کرده که ترتیب آنها چنین است :
1.      خطبه ها:
خطبه هایی که در نهج البلاغه گرد آوری شده ،تنها 238 خطبه ، از صدها خطبه ی آن حضرت است .بااین حال بخش خطبه ها در نهج البلاغه از دو بخش بعدی که نامه ها و سخنان کوتاه امام (ع) را در بردارد ، مفصل تر است .خطبه های نهج البلاغه ، بیشتر در مورد موضوع توحید و خدا شناسی ، بحث در باره رسالت و معرفی مقام والای رسول اکرم (ص) ، مسائل و مباحث اسلامی و قرآنی ، مسائل سیاسی و اجتماعی جهان اسلام و دعوت مسلمانان به شرکت در جهاد و استقبال از شهادت در راه خدا و دین خدا بیان شده است  
2.    نامه ها :
        بخش نامه های نهج البلاغه آثاری را که از قلم گهر بار آن حضرت تراوش کرده است ، در بر دارد .و این آثار ، عبارت است از نامه هایی که امام (ع)پیرامون مسائل حکومت اسلامی و امت مسلمان ،برای دوستان و نزدیکان و حتی برای دشمنان خود نوشته است .همچنین نامه ها و فرمانهایی که آن حضرت برای فرمانداران و استانداران و مسئولان حکومتی امور مسلمانان نوشته و در هر یک عالیترین اصول حکومت و کشورداری ،بهترین راه خدمت به مردم ، و به خصوص حفظ حقوق و افراد ضعیف و طبقه مستضعف را تعیین کرده و کارکنان حکومت اسلامی را به رعایت یکایک این دستورات ، موظف ساخته است
3.  سخنان کوتاه:
        سومین بخش نهج البلاغه ، دربردارنده سخنان کوتاه امام (ع) است که بیشتر آنها از یک یا دو جمله فشرده تشکیل شده است .
مطالب عمیق و پر معنایی که در این جمله های کوتاه وجود دارد ، چنان است که دوست و دشمن ، آنرا همچون سایر آثار گسترده و مفصل امام (ع) ،پس از قرآن کریم و گفتارهای رسول اکرم (ص) عالی ترین راهنمای بشر برای زندگی پاک و سعادت آمیز دانسته اند طوری که هریک از این سخنان فشرده ، صدهادرس زندگی و سرمشق انسانیت و خوب بودن و خوب زیستن ،‌در خود نهفته دارد.
 

 


|+| ????? ??? ???? مدیر وبلاگ ?? شنبه 89/6/20 ???? 10:56 عصر | نظر

   1   2      >